Forside www.vivit.dk
Oversigt over prædikener
Herlighed ved bryllup, i verden og i frelsen med to detaljer
2. søndag e. hellig tre kongers dag, 19.1.2025, LGJ . Aarhus og København.Salmer: 384, 89v6, 258, 124, // 312, 430, 189.
Evangelium: Johannes 2,1-11
Den tredje dag var der bryllup i Kana i Galilæa, og dér var Jesu mor med; også Jesus og hans disciple var indbudt til brylluppet. Men vinen slap op, og Jesu mor sagde til ham: "De har ikke mere vin." Jesus sagde til hende: "Hvad vil du mig, kvinde? Min time er endnu ikke kommet." Hans mor sagde til tjenerne: "Gør, hvad som helst han siger til jer." Der var dér seks vandkar af sten; de stod der efter jødernes regler for renselse og rummede hver to til tre spande. Jesus sagde til dem: "Fyld karrene med vand." Og de fyldte dem helt op. Og han sagde til dem: "Øs nu op og bær det hen til skafferen." Det gjorde de så. Men da skafferen havde smagt på vandet, der var blevet til vin - han vidste ikke, hvor den kom fra, men det vidste de tjenere, som havde øst vandet op - kaldte han på brudgommen og sagde til ham: "Man sætter ellers den gode vin frem først, og når folk har drukket godt, så den ringere. Du har gemt den gode vin til nu." Dette gjorde Jesus i Kana i Galilæa som begyndelsen på sine tegn og åbenbarede sin herlighed, og hans disciple troede på ham.Dette gjorde Jesus i Kana i Galilæa som begyndelsen på sine tegn og åbenbarede sin herlighed, og hans disciple troede på ham. HERLIGHED ~ TILLID. Det er Gud giver os, når han viser os sin herlighed i Jesus Kristus. Han knytter os til JESUS KRISTUS ved Ordet, som giver os tro.
1. HERLIGHED ved et bryllup
Jesus viste første gang sin herlighed ved et bryllup! Der, hvor mennesker bringes sammen af Gud og bliver ét, der er lykke, stor lykke. Dér skaber Gud liv. Han velsigner. Og måske han endda velsigner med børn. Det er livets under.
Her åbenbarer Jesus sig som den, der skaber glæde, sørge for et brudepar, for fest. Han giver livet til en Adam og en Eva og værner om dem helt fra begyndelsen. Og endda på en måde, som synes helt overflødig, unødvendig.
Er det ikke sådan Gud har været imod dig tusinde gange. Også i dag! Overflod af godhed og nåde. Tilgivet dig alle dine synder. Han skabte dig af din fars og mors fællesskab og satte dig ind i et fællesskab med din mor, som gav dig mad, og far og mor, som sørgede for dig. Op gennem barndommen. Og hvis de ikke var der, så var der måske andre, som Gud sendte til dig. Og han kalder dig som voksen ind i dette liv i kærligheden. Han siger: Kærligheden skal være oprigtig. Afsky det onde, hold jer til det gode. Vær hinanden hengivne i broderkærlighed, kappes om at vise hinanden agtelse. Vær ikke tøvende i jeres iver, vær brændende i ånden, tjen Herren. … Vær med til at hjælpe!
Johannes-evangeliet begynder med denne herlighed.
2. HERLIGHED i verden
MATTHÆUS OG MARKUS fortæller også om en herlighed i begyndelsen af deres evangelier, men ikke om Kristi herlighed i ægteskabet, men om verdens herlighed.
8 Igen tog Djævelen ham med sig, denne gang til et meget højt bjerg, og viste ham alle verdens riger og deres herlighed 9 og sagde til ham: «Alt dette vil jeg give dig, hvis du vil kaste dig ned og tilbede mig.» 10 Da svarede Jesus ham: «Vig bort, Satan! For der står skrevet: «Du skal tilbede Herren din Gud og tjene ham alene.» » (Matt. 4:8-10 D92)
Verden er fyldt med herlighed, fordi den er skabt af Gud! Den er fyldt med liv og skønhed, som Gud har skabt. Og vi kan få det uden Gud! Og sådan mistede Adam og Eva herligheden hos Gud og fik den hver for sig – alene – gudløst – og alt blev tomt og de døde.
Det er virkelig en mulighed. I begæret, selvnydelsen, ulydighed og selvtilbedelse fristes vi til at række ud efter herlighed – uden Gud. Og da bliver det ”verdens herlighed”. En fordrejet og forløjet herlighed. Det er Jesus selv, som angribes af forløjede herlighed. Alle verdens riger og deres herlighed. Vind i lotto! Køb, hvad du vil! Lad dig ikke binde i ægteskab! Nyd din seksualitet uden at forpligte dig! Bind dig ikke til at få børn! Så mister du din frihed! Frigør dig fra arbejde, tjeneste, lidelse, … få nydelse! Bind dig ikke til en kristen menighed med mennesker, der kalder på dig!
Men overfor denne herlighed lyder et: ”Vig bag mig Satan!” Med ét ser og mærker jeg, at det er helt forkert med mig! Når vi ser det, må vi fyldes af rædsel over at have syndet mod Gud og snydt os selv til at stjæle livet uden Gud. Og vi bliver bange!
Men da er Jesus er hos dig i fristelsen og sejrer! Det er også en sejr for dig! Og nu er der herlighed til dig, fordi han er hos dig!
3. Frelsens HERLIGHED
LUKAS FORTÆLLER, hvordan hyrder oplevede at Herrens herlighed omstrålede dem, og de blev fyldt af frygt. Herrens herlighed omstrålede hyrderne. Men lige her blev frelsen givet: Se, jeg forkynder jer en stor glæde! I dag er der født jer en frelser! Han er Kristus, Herren. Alle Guds løfter ved Moses og profeterne, at et barn, som er HERREN selv, vil blive født og frelse jer, går nu i opfyldelse. Og englene synger om herlighed: ” Ære være Gud i det højeste. og fred på jorden i mennesker Guds velbehag.” Ordet for ”ære” er samme ord, som bruges, da de omstråles af Guds herlighed og frygter. ” Herlighed” for Gud i det højeste og fred på jorden hos mennesker Nu kommer han ikke for at dømme, men frelse jer. For BARNET er født. Herren viser sin herlighed i krybben, i stalden, i ringhed. Han FRELSER. Han redder. Da er vi dybt inde i evangeliet og i det, som underet i Kana fortæller om: Dette gjorde Jesus i Kana i Galilæa som begyndelsen på sine tegn og åbenbarede sin herlighed, og hans disciple troede på ham. Og evangelisten Johannes fortæller os om baggrunden i begyndelsen af evangeliet. Det, som sker ved et bryllup, når Gud velsigner mand og kvinde og de begynder et samliv i troskab og kærlighed med glæde og vin, det er en smuk begyndelse, som har sin egentlige begyndelse i JESUS! For I begyndelsen var ordet, og ordet var hos Gud og Ordet var Gud. Han var i begyndelsen hos gud. Og Ordet blev kød og tog bolig hos os, og vi så hans herlighed, en herlighed som den enbårne har den fra Faderen, fuld af nåde og sandhed. (Joh 1,1-3 og 14).
Når ægtefæller fejrer bryllupsdag, kan de fejre noget som er endnu større: nemlig at det begyndte med ham, som blev menneske forenede sig med dem og har været hos dem med nåde og sandhed. Derfor kunne de tale sandt til hinanden, fordi han var hos dem. Derfor var der tilgivelse i deres ægteskab, fordi han var hos dem med sin nåde. Og når de levede uden ham, var der hverken sandhed eller tilgivelse.
Han bringer os herlighed – og det koster ham alt at gøre det. Det kostede ham livet at bære dine forældre! Det kostede ham livet at bære dig. Og det koster ham livet at bære den menighed, du lever midt i, og hvor du hører om hans herlighed i Evangeliet. - Det er ikke for sjov eller tomme ord. Det er tunge ord, som han lod sig binde af. Han, som sagde: Jeg er vejen, han gik vejen et sted, hvor han skulle henrettes. Han som var og er Sandheden, blev løjet alt muligt ondt på. Og han døde. Han, som er Livet, han blev mødt af falske anklager. Det blev hans dødsdom, og han døde og blev lagt i graven. Det er ham, som var med til bryllup i Kana. Han er Herre i sin kirke hos os.
4. To HERLIGE detaljer
Og i evangeliet er der mange detaljer, som viser os hans frelsende herlighed, som han deler med os. Her kommer to af dem: Den tredje dag var der bryllup i Kana i Galilæa, og dér var Jesu mor med; også Jesus og hans disciple var indbudt til brylluppet. ”Tre dage efter.” Hvorfor lige tre dage? Jo, fordi det fandt sted tre dage efter. Alt, hvad der fortælles I evangeliet er sket. Det er sandt. Men måske det skete tre dage efter, for at vi skal huske på noget andet, der skete tre dage efter. Husk, hvordan han talte til jer, mens han endnu var i Galilæa, … at Menneskesønnen skulle overgives i syndige menneskers hænder og korsfæstes og opstå på den tredje dag.» (Luk 24:6-8). I din familie er der også sket tunge ting. Mellem søskende, forældre, ægtefæller. Jesus var ikke selv gift, havde ingen kone og børn, men disciple. OG der skete tunge ting, fornægtelse, forræderi, svigt, hovmod … Men tre dage efter opstod Jesus fra graven. Tre dage efter er Jesus med jer som den opstandne. I sin kirke, i jeres menighed, i din familie, som samles om hans Ord i sang og bøn.
En anden lille detalje: Jesus siger: ”Min time er endnu ikke kommet!” Det var jo både et kald til at overlade sagen helt til Jesus! Men også at gøre det med håb. ”Endnu ikke” betyder jo, at timen kommer. Sådan også i dit liv, i din familie, i din sygdom, i din skyld, i dit nederlag. Da tiden var inde, gjorde han det store under: Gav dem vin i overflod til brylluppet, men også at han var Messias, Kristus, frelseren. Johannes fortæller igen og igen i evangeliet, at Jesus sagde: ”Min time er endnu ikke kommet.” og til sidst: ”Nu er timen kommet.” Og timen, øjeblikket, begivenheden, han pegede frem på, var underligt nok hans død og opstandelse. Men Jesus svarede dem: «Timen er kommet, da Menneske-sønnen skal herliggøres. Sandelig, sandelig siger jeg jer: Hvis hvedekornet ikke falder i jorden og dør, bliver det kun det ene korn; men hvis det dør, bærer det mange fold. Den, der elsker sit liv, mister det, og den, der hader sit liv i denne verden, skal bevare det til evigt liv. (Joh 12:23-25). Og så er det jo ikke spor underligt. Det er jo selve hovedsagen. Det er sådan Jesus blev vores frelser.
Det er er også blevet vores time. For i dåben blev vi begravet med Jesus til døden for at leve med ham (Rom 6,3-4). Og det er den begivenhed, vi er på vej til: Vores dødstime, hvor vi skal hentes hjem til HERREN. Det giver os tålmodighed til at vente, og tillid til, at Jesus gør, hvad han har lovet os. For han er opstået fra de døde og er fyldt med disse to gave: Nåde og sandhed.
Det er hans gaver ved ethvert bryllup. Det er hans gave så vi her i verden tager imod livets gaver fra Guds hånd. Og det er hans gaver, når han tilgiver os og frelser os. Amen.Den evangelisk-lutherske Frikirke. post@vivit.dk